Ja uwielbiam bawić się klockami i układać z nich miasta. Jak urosnę, to będę budować domy, tak jak mój tata - wyznaje pięcioletnia Maja.
Kobiety w Europie wciąż muszą zmagać się z dużą ilością stereotypów i społecznych barier. Co prawda, w ciągu ostatnich kilku dekad zmieniliśmy się na tyle, że nie oczekujemy już od nich, by pracowały w domu i zajmowały się wyłącznie dziećmi. Niemniej wiele osób wciąż podświadomie przypisuje wykonywanie niektórych zawodów mężczyznom (np. fizyk, lekarz), a innych zaś głównie kobietom (np. przedszkolanka, pielęgniarka).
Jak będę duża zostanę lekarką. Lubię moją panią doktor i chce pomagać innym chorym dzieciom, tak jak ona - mówi sześcioletnia Zuzia.
Komisja Europejska zaprezentowała raport, który przedstawia uwarunkowania społeczne, z jakimi muszą się zmagać uczennice i studentki, które pragną poświęcić się naukom ścisłym, a w szczególności matematyce i inżynierii technologicznej. Jasno z niego wynika, że od lat kobiety są niedoreprezentowane na wskazanym rynku pracy. Powstaje więc pytanie, jak to zmienić?
Od najmłodszych lat jesteśmy dzieleni ze względu na płeć. Rodzice córkom zwykle kupują pluszowe misie, a synom - plastikowe samochodziki lub roboty. W przedszkolach wychowawcy zachęcają dziewczynki do tańczenia, a chłopców do grania w piłkę. Czasami zdarza się jednak, że dziewczynki wolą stworzyć zamek z klocków LEGO® niż dom dla lalek, ale boją się, że zostaną wyśmiane przez rówieśników, a nawet przez rodziców.
Jak mama wraca z pracy, to zawsze budujemy zamki z klocków. Potem mieszkają w nich moje misie i lalki - podkreśla czteroletnia Lena.
Z tegorocznego raportu LEGO Play Well 2022, wynika, że co czwarty dorosły Polak przyznaje, że nie mógł bawić się w dzieciństwie zabawkami tradycyjnie kojarzonymi z płcią przeciwną, a 35 procent obawiało się bycia dręczonym z tego powodu.
Tego rodzaju bariery nie znikają, gdy dorastamy, zmienia się tylko ich kontekst. W szkołach nierzadko oczekuje się od uczennic, że będą przede wszystkim wywiązywały się z przedmiotów humanistycznych. Wciąż zdarza się, że otoczenie nie wymaga od nich dobrej znajomości chemii czy fizyki, bo powszechnie uważa się, iż i tak nie będą się tymi naukami zajmować zawodowo w przyszłości.
Fot. materiały promocyjne
Istnieje szereg pomysłów, których zastosowanie może pomóc młodym matematyczkom czy fizyczkom w przełamywaniu społecznych barier. Ze wspomnianego raportu przygotowanego przez Komisję Europejską wyłania się kilka szczególnie ciekawych rozwiązań.
Powyższe rozwiązania są odpowiednie do wprowadzania na etapie szkolnym, ale już wcześniej można zadbać o to, by dziecko było wolne od społecznych barier. Jeżeli dziewczynka woli budować konstrukcje z klocków LEGO lub bawić się samochodzikami, a nie ubierać lalki, to nie ma w tym przecież nic złego i dlaczego ktoś miałby jej tego zabraniać? Kto wie, może właśnie dzięki pozytywnemu nastawieniu opiekunów, w przyszłości będziemy mieli do czynienia z wybitną architektką lub zwyciężczynią samochodowych rajdów.