Jak napisać list?

Coraz rzadziej piszemy tradycyjne listy. Jednak zawsze miło jest dostać kilka słów napisanych na papierze. Na pewno osoba, która odbierze taką przesyłkę będzie szczęśliwa. Zobaczcie, jak napisać poprawnie list.

W dobie popularności komputerów oraz komunikacji przez internet pisanie listów jest rzadkie. Wygodniej jest skontaktować się z kimś, wysyłając mu e-maila lub pisząc wiadomość na jednym z popularnych komunikatorów. Czasem warto jednak postawić na tradycję i dowiedzieć się, jak poprawnie napisać list i sprawić komuś niespodziankę, wysyłając go pocztą. Umiejętność ta może przydać się w różnych sytuacjach.

Jak napisać list?

List jest to specyficzna forma wypowiedzi, która, w przeciwieństwie do wiadomości elektronicznych, ma określone wymogi formalne dotyczące struktury oraz tego, co powinno znaleźć się w poszczególnych częściach listu. Wszystko zależy również od tego, do kogo skierowana będzie wiadomość oraz czy ma być to list oficjalny czy swobodny. 

Ogólna struktura listu wygląda w następujący sposób:

  • miejscowość i data,
  • zwrot grzecznościowy do adresata, na przykład "droga Basiu" czy "kochana mamo",
  • w pierwszym akapicie warto nawiązać do poprzednich wiadomości lub zapytać o to, co u danej osoby słychać,
  • kolejne akapity mogą zawierać dowolną treść, możemy opowiedzieć adresatowi o tym, co nam się przydarzyło lub co czujemy,
  • zakończenie to znów zwrot do adresata, prośba o odpowiedź,
  • na koniec pozdrowienie, na przykład "Całuję", "Pozdrawiam" i nasze imię.

Jak napisać list miłosny?

Struktura listu miłosnego nie rożni się niczym od powyższego wzoru. Warto poruszyć w nim to, co podpowiada nam serce i wyznać swoje uczucia szczerze. 

Jak napisać list oficjalny?

Wzór oficjalnego pisma jest właściwy zarówno dla pism wysyłanych drogą elektroniczną, jak i tych w formie tradycyjnej, warto więc wiedzieć, w jaki sposób je napisać.

Jak napisać list oficjalny:

  • miejscowość i data,
  • dane nadawcy,
  • dane odbiorcy,
  • nagłówek, czyli zwrot do adresata, w liście formalnym na przykład "Szanowni Państwo",
  • treść listu, czyli wstęp - opis sprawy, z jaką piszemy, rozwinięcie - argumenty, wyjaśnienie sytuacji, zakończenie - wyrażenie nadziei na szybkie rozwiązanie sprawy, szybkie uzyskanie odpowiedzi,
  • zwrot grzecznościowy, na przykład "Z wyrazami szacunku", "Z poważaniem" i podpis.

Pamiętaj, że w takim liście należy stosować formalny styl i słownictwo, unikaj więc kolokwializmów i staraj się brzmieć profesjonalnie. 

Jak napisać list po angielsku?

Tworzenie listów w obcych językach nie rożni się wiele od pisania ich po polsku, ponieważ ogólna struktura jest bardzo podobna. Warto wiedzieć, jakich zwrotów używać, pisząc swój list i ta wiedza pozwoli na stworzenie poprawnego pisma. 

  • zwrot grzecznościowy: Dear John,
  • treść, podobnie jak w liście po polsku,
  • zakończenie: Looking forward to seeing you, Best wishes,
  • podpis.
Więcej o: