• Link został skopiowany

Ewa Demarczyk, Beata Kozidrak, Kora. Dla nich występ w Opolu okazał się przełomem. Hity "Piechotą do lata" i "Boskie Buenos" podbiły serca Polaków

Święto polskiej muzyki, stolica piosenki i jedna z najważniejszych scen w kraju, o której marzą zarówno amatorzy, jak i artyści z pokaźnym dorobkiem. 4 września rozpoczął się 57. Krajowy Festiwal Polskiej Piosenki w Opolu. Przez lata amfiteatr opolski był wylęgarnią talentów i miejscem debiutów największych gwiazd muzycznych.
Ewa Demarczyk Ewa Demarczyk East News

Ewa Demarczyk

Marzeniem reportażysty Jerzego Grygolunasa i kompozytora Mateusza Święcickiego było zorganizowanie festiwalu, który stanie się świętem polskiej piosenki. Jednak już na początku realizacji swojego pomysłu napotkali ogromny problem - gwiazdy polskiej estrady, takie jak Irena Santor i Violetta Villas, odmówiły wzięcia udziału w imprezie. Organizatorzy zrobili więc ukłon w stronę lokalnych i nieznanych szerszej publiczności artystów. Prawdziwym ogólnopolskim objawieniem pierwszego festiwalu w Opolu w 1963 roku okazała się Ewa Demarczyk, studentka związana z krakowskim kabaretem literackim "Piwnica pod Baranami". Ambitna poetycka forma połączona z charyzmą sceniczną i szerokimi możliwościami interpretacji okazały się tym, na co czekała publiczność opolskiego amfiteatru. Ewa Demarczyk została nagrodzona za brawurowe wykonanie piosenki "Czarne anioły", skomponowanej przez Zygmunta Koniecznego. Przepełniony emocjami utwór urósł do rangi symbolu i stał się jednym ze sztandarowych songów śpiewanych przez - nomen omen - "Czarnego anioła" polskiej piosenki.

Teresa Tutinas Teresa Tutinas Fot.: Andrzej Wiernicki/Forum

Teresa Tutinas

Pierwszy raz przenikliwym głosem Teresy Tutinas zachwycono się w studenckim teatrze "Kalambur" we Wrocławiu. Specjalnie dla niej napisane utwory zaprowadziły ją na Festiwal Piosenki i Piosenkarzy Studenckich w Krakowie, gdzie zdobyła nagrodę publiczności i II nagrodę za interpretację. Tutinas swoje muzyczne skrzydła rozwinęła jednak dopiero na scenie opolskiego festiwalu w 1966 roku. To za sprawą piosenki "Na całych jeziorach ty" nazwisko piosenkarki zaczęło coraz częściej przewijać się w środowisku bohemy. Utwór z melodią Adama Jana Sławińskiego i tekstem Agnieszki Osieckiej, związanej wtedy ze Studenckim Teatrem Satyryków, został nagrodzony gromkimi brawami i nagrodą Ministerstwa Kultury i Sztuki za piosenkę o szczególnych wartościach artystycznych. Tutinas jeszcze wielokrotnie występowała na deskach Festiwalu w Opolu, a po "Na całych jeziorach ty" chętnie sięgały inne gwiazdy, między innymi Kalina Jędrusik.

Alicja Majewska Alicja Majewska Screen z TVP/Kapif

Alicja Majewska

Alicja Majewska pierwszy raz pojawiła się na scenie opolskiego amfiteatru w 1975 roku. Mimo kapryśnej pogody, setki ludzi schronionych pod parasolami w milczeniu przysłuchiwało się jej interpretacji piosenki "Bywają takie dni". Wokalistka przy akompaniamencie orkiestry symfonicznej zbudowała muzyczny pomnik, który przyniósł jej Grand Prix festiwalu i nagrodę Ministra Kultury i Sztuki. Występ okazał się dla artystki trampoliną do muzycznej kariery. Już rok później na rynku pojawił się jej debiutancki album, którego tytuł zaczerpnięto z nagrodzonej w Opolu piosenki.

Hanna Banaszak Hanna Banaszak Kapif

Hanna Banaszak

Do historii festiwalu swoją muzyczną cegiełkę dołożyła także Hanna Banaszak, która zadebiutowała na opolskiej scenie w 1976 roku piosenką "Tyle z sobą weź". Występ otworzył przed artystką drzwi do solowej kariery. Czerty lata później wokalistka wydała swój debiutancki album "Summertime" z muzycznymi standardami i z czasem stała się jedną z najważniejszych jazzowych div w Polsce.

Beata Kozidrak i Bajm Beata Kozidrak i Bajm Screen TVP/Agencja Wyborcza.pl/Fot.: Rafał Mielnik

Beata Kozidrak i Bajm

Festiwal w Opolu w 1978 roku okazał się przełomowy dla młodziutkiej Beaty Kozidrak, która od kilku miesięcy była wokalistką zespołu Bajm. Po udziale w Młodzieżowym Przeglądzie Piosenki w Toruniu grupa zakwalifikowała się do konkursu "Debiuty", gdzie brawurowo wykonała utwór "Piechotą do lata". Lekka melodia z elementami turystycznej piosenki, w akompaniamencie gitary akustycznej i bębnów kongi, zapewniła zespołowi drugie miejsce. Chwytliwą i oniryczną frazę "do lata, do lata piechotą będę szła" zaczęła nucić cała Polska.

Kora i Maanam Kora i Maanam Screen TVP/Kapif

Maanam i Kora

W 1980 roku krakowski zespół Maanam wystąpił na XVIII Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, prezentując utwory "Boskie Buenos" i "Żądza pieniądza". Wtopiony w rockowy anturaż charyzmatyczny głos zbuntowanej wokalistki z dnia na dzień zapewnił zespołowi ogólnokrajowy rozgłos. Maanam na czele z Korą w ekspresowym tempie i z niepowtarzalną gracją wzbił się na szczyt nowej fali polskiego rocka. Rok później grupa wydała debiutancką płytę zatytułowaną po prostu "Maanam".

Edyta Geppert Edyta Geppert Kapif

Edyta Geppert

Kiedy w 1984 roku Edyta Geppert wyszła na scenę opolskiego festiwalu i zaśpiewała utwór "Jaka róża, taki cierń", publiczność zaniemówiła. Przenikliwy, wielobarwny głos skontrastowany z subtelnym wokalnym vibrato przeniósł słuchaczy do świata pełnego słodko-gorzkich emocji i niemal mistycznych doznań. Dwa lata później na rynku pojawił się pierwszy album Geppert "Och, życie kocham cię nad życie".

Anna Jurksztowicz Anna Jurksztowicz Kapif

Anna Jurksztowicz

Utwór "Diamentowy kolczyk", który zabrzmiał w 1985 roku w opolskim amfiteatrze, zaprowadził Annę Jurksztowicz na sam szczyt. 22-letnia wokalistka mocnym i zdecydowanym głosem wykrzykiwała "raz, dwa, trzy, pięć, ranny serwis budzi mnie", by za chwilę ukoić słuchaczy subtelną frazą o "diamentowym kolczyku" i "łez kropelce słodkiej". Piosenka wygrała konkurs premier, a w komercyjnym sukcesie nie przeszkodziły jej nawet skomplikowana melodia napisana przez Krzesimira Dębskiego i pełen metafor tekst Jacka Cygana, precyzyjnie opisujący rzeczywistość późnego PRL-u.

Więcej o: