Kilkudziesięciu młodych artystów z 28 krajów UE łączy siły w coverze "Friends Will Be Friends" Queen. Celem piosenki jest zmobilizowanie trzech milionów dotychczas niegłosujących osób do wzięcia udziału w wyborach europejskich 26 maja 2019 roku. W kampanię zaangażowało się 50 organizacji pozarządowych z 25 krajów, w tym niezależny politycznie proeuropejski sojusz Alliance4Europe.
Głównym elementem kampanii jest trzyminutowy teledysk z coverem piosenki Queen „Friends Will Be Friends” z udziałem 30 artystów z 28 krajów. Obok muzyków, w materiale pojawią się również mieszkańcy wszystkich krajów Unii Europejskiej, którzy wspólnie wyrażą poparcie dla proeuropejskiego przesłania kampanii. Uczestniczący w projekcie wykonawcy to m.in. niemiecka wokalistka soulowo-funkowa Oceana, piosenkarz Virgul z Portugalii oraz szwedzka alt-rockowa grupa Normandie. Polskę reprezentuje Marcin Sójka. Artyści angażują się w kampanię nie tylko muzycznie, ale także wyrażają swoje poparcie dla idei ogólnoeuropejskiej przyjaźni w naładowanych emocjami wideo-komentarzach, którymi aktywnie dzielą się ze swoimi europejskimi fanami i sympatykami.
#vote4friendship jest inicjatywą skierowaną w szczególności do młodych Europejczyków, do których trudno jest dotrzeć za pomocą tradycyjnych kampanii, co powoduje, że łatwiej jest nimi manipulować poprzez ukierunkowaną dezinformację rozpowszechnianą w mediach cyfrowych. Kampania bazuje na sile dialogu i oparta jest na cyfrowych elementach i formatach, które mogą być aktywnie udostępniane w ramach społeczeństwa obywatelskiego.
W projekt zaangażowało się szerokie grono europejskich influencerów i wybitnych multiplikatorów,w tym Ulrich Wickert, Christopher Clark, TimothyGarton Ash, Agneiszka Holland i Nick Stern oraz organizacje takie jak Fundacja Poczty Niemieckiej, Fundacja BMW im. Herberta Quandta, ARB, CoInvest, Pulse of Europe, Front Europejski i The Good Lobby. Wszystkich łączy wspólny interes we wzmocnieniu koncepcji europejskiej w krajach Unii z perspektywy kulturowej, gospodarczej i życia codziennego. Wszystkie treści dotyczące kampanii, materiały i komentarze wideo można więc pobrać ze strony internetowej vote4friendship.eu i udostępnić na kanałach i platformach mediów społecznościowych.
Ponad połowa obywateli UE nie korzysta z przysługującego im prawa do głosowania w wyborach europejskich. W ostatnich wyborach do Parlamentu Europejskiego frekwencja wyborcza w całej Europie wyniosła 43,09 procent.
Milcząc, miliony obywateli UE, którzy chętnie żyją w zjednoczonej Europie i codziennie czerpią z tego korzyści, otwierają drzwi radykalnej mniejszości, która chce zagrozić Europie, jaką znamy – mówi Sonja Stuchtey (47 l.), inicjatorka i dyrektor zarządzająca Alliance4Europe.
Alliance4Europe to założona w listopadzie 2018 roku organizacja pozarządowa, która sprzeciwia się temu zjawisku, prowadząc ogólnoeuropejską, multimedialną kampanię #vote4friendship ("głos dla przyjaźni"). Celem tej inicjatywy jest zachęcenie dotychczas niegłosujących Europejczyków w wieku 18-35 lat do przerwania wyborczego milczenia i zmotywowanie co najmniej trzech milionów z nich do oddania głosu.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!