Sposoby na rzucanie palenia

Chcesz rzucić palenie, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Zobacz, jak zerwać z nałogiem i wreszcie zacząć dbać o swoje zdrowie. Dowiesz się także, jak wtedy nie przytyć.

Palenie papierosów, mimo że coraz mniej popularne, wciąż trzyma w sidłach wiele osób: starszych, młodszych, kobiety i mężczyzn. Przyczyn palenia jest kilka i to od nich zależy, jak sobie radzić z rzucaniem tego nałogu. Na szczęście powstało sporo środków, które mają wspomóc rzucanie palenia – wystarczy jedynie z pełną świadomością zmobilizować się do działania.

Przyczyny palenia papierosów

Pierwszą przyczyną palenia papierosów, która pojawia się najczęściej, jest chęć radzenia sobie ze stresem. Wydaje się, że jeśli wypali się kilka papierosów, to stres mija i w związku z tym popada się w nałóg, który trudno odwrócić.

Inni palą ze względu na chęć pobudzenia się do działania albo po prostu z nudów. Dla jeszcze innych to po prostu pogoń za trendem obecnym w danym środowisku.

Kiedy dochodzi do uzależnienia trudno już mówić o konkretnych przyczynach. W takim przypadku po prostu trudno jest zerwać z tym, co stało się już nałogiem.

Jedną z najgorszych informacji, dotyczących palenia, jest ta, że najwięcej osób rozpoczyna palenie papierosów w wieku dojrzewania, czyli jeszcze w szkole, niszcząc swój organizm zanim zdąży się on do końca rozwinąć.

Żadna z przyczyn nie zamyka drogi do rzucenia palenia, choć w każdym przypadku będzie ona nieco inna. Jeśli pali się z przyzwyczajenia, to w zasadzie w prosty sposób można się odzwyczaić. Natomiast jeśli palenie stało się nałogiem, to rzucenie będzie trudniejsze, choć nie niemożliwe.

Determinacja do rzucenia palenia

Jako jedną z przyczyn palenia papierosów podaje się także chęć poczucia wolności. Jednak ci, którym udało się rzucić nałóg, mówią, że prawdziwe poczucie wolności dało im dopiero rzucenie palenia.

Pierwszą sprawą, nad którą trzeba pracować, jeśli chce się faktycznie rzucić palenie, jest wypracowanie w sobie całkowitej determinacji. Postanowienie musi być silne, bo to połowa sukcesu. Nawet jeśli nie uda się za pierwszym czy drugim razem, nie oznacza to, że nie uda się nigdy. Wystarczy mieć w głowie przeświadczenie, że palenie musi się zakończyć, a wtedy będzie się miało ochotę próbować tych zabiegów więcej razy.

Aby dojść do determinacji, trzeba poznać wszystkie negatywne skutki, jakie niesie ze sobą palenie. Po pierwsze, że generuje bardzo wysokie koszty, po drugie, że szkodzi zdrowiu naszemu i naszych bliskich, wreszcie, że oddziałuje negatywnie na to, czy ludzie chcą z nami obcować – chodzi oczywiście o zapach.

Rzucanie palnie z grupą terapeutyczną

Jeśli ktoś zdecyduje się rzucić palenie, ale nie czuje zbyt silnej motywacji, to warto, aby spróbował udać się na spotkania grupy terapeutycznej. Tam można skorzystać z wiedzy na temat najpopularniejszych metod rzucania palenia. Przyda się też psychiczne wsparcie ze strony innych osób, które pragną rzucić palenie.

Oczywiście uczestnictwo w takich spotkaniach nie jest gwarantem dla tych, którzy chcą rzucić palenie. To tylko pewnego rodzaju pomoc, ułatwiająca podjętą drogę. Równie dobrze można samemu spróbować pozbyć się problemu, ale w takim wypadku trzeba samemu się motywować.

Dobrą metodą na rzucanie palenia jest stopniowe ograniczanie ilości wypalanych papierosów. Dzięki temu można odzwyczajać organizm od nikotyny. Tym sposobem nie będzie on zmuszony do całkowitej zmiany przyzwyczajenia i nie dozna zbytniego szoku, po którym (jak przy efekcie jo-jo w trakcie odchudzania) wróci się do palenia.

Środki farmakologiczne przy rzucaniu palenia

Zastanawiając się, jak skutecznie rzucić palenie, warto wziąć pod uwagę zażywanie środków farmakologicznych, które wspomogą ten proces. Pierwszą propozycją jest guma nikotynowa. Łatwo ją dostać, bo jest dostępna w sklepach i aptekach. Jej zadanie polega na tym, że wprowadza do organizmu małą ilość nikotyny, dzięki czemu pozwala zaspokoić głód nikotynowy u osoby, która dopiero porzuciła palenie. Ilość nikotyny nie jest w niej zbyt duża, ale wystarczająca, a co ciekawe, nie można się od niej uzależnić. Wpływa na proces stopniowego odzwyczajania organizmu.

Podobny wpływ na organizm ma specjalny plaster nikotynowy do naklejenia na ciało. Także jest powszechnie dostępny – można go dostać w każdej aptece. Jeden plaster działa przez 16-24 godziny. Wystarczy go nakleić i już nie trzeba myśleć o przyjmowaniu innych środków czy żuciu gumy. W tym przypadku wybór jest szeroki, ponieważ produkowane są plastry o różnej zawartości nikotyny, dzięki czemu można je dostosować do stopnia zaawansowania w rzucaniu palenia.

Wreszcie pastylki do ssania. One też zawierają pewną ilość nikotyny, która jest uwalniania do organizmu i zaspokaja głód nikotynowy. W tym przypadku natomiast ważna jest konsultacja z lekarzem, bo to on dobiera dawkę, jaką należy przyjmować w ciągu dnia. Dzieje się to przez uwzględnienie czasu, kiedy sięga się po pierwszego papierosa w ciągu dnia. Tak jak w przypadku innych tabletek – ssie się ją ok. 20 minut i nie powinno się w międzyczasie nic jeść ani pić.

W odpowiedzi na pytanie, jak rzucić palenie, pojawia się również specjalne urządzenie, jakim jest inhalator nikotynowy. Za pomocą ustnika wprowadza się do organizmu niewielką ilość nikotyny, co działa podobnie jak wyżej wymienione środki farmakologiczne. Co ciekawe, takie inhalatory zostały tak zaprojektowane, aby dawać palaczowi wrażenie, że odbywa on swój codzienny rytuał, czyli wyjmuje papierosa, wkłada go do ust i zaciąga się. Taki bowiem mają kształt i sposób użycia, aby dawać wrażenie tradycyjnego palenia. Dzięki temu palacz jest w stanie zaspokoić nawet psychiczny aspekt palenia, związany z powtarzaniem takich samych czynności machinalnie.

Tycie przy rzucaniu palenia

Często jest tak, że porzucając papierosy, palacz przerzuca się na większe ilości jedzenia. Głównie ze względów psychologicznych, ponieważ musi się czymś zająć, jeśli usilnie nie chce sięgnąć po papierosa. Oprócz tego w tym czasie zwiększa się też głód (niestety papierosy są nie raz polecane np. w branży modelingu, aby zamiast jeść, zrzucić parę kilogramów), więc istnieje ryzyko, że rzuciwszy palenie, jednocześnie trochę się przytyje.

A jak rzucić palenie i nie przytyć? Najlepsze będzie stosowanie wyżej wymienionych środków farmakologicznych, ale można też skorzystać z innych patentów. Kiedy nadchodzi zwyczajowy czas na papierosa, dobrze jest go wypełnić innymi czynnościami – piciem kawy, wyjściem na spacer, rozmową telefoniczną. Koniecznie trzeba też zająć czymś ręce, aby nie odczuwały potrzeby trzymania papierosa. Można w tym czasie zająć się pielęgnacją paznokci, szydełkowaniem (w przypadku pań), pisaniem czy innymi czynnościami.

Bardzo ważne jest też picie dużych ilości wody, ponieważ pozwala ona ograniczyć potrzebę podjadania, wypełniając żołądek. A jeśli potrzeba jedzenia jest na tyle silna, że nawet nie chce się z nią walczyć, to najlepiej jest wprowadzić do swojej diety zdrowe przekąski, orzeszki, migdały, rodzynki, jogurt naturalny z musli, batoniki zbożowe. Jednocześnie będzie można zaspokoić pojawiający się częściej głód i zadbać o swoją sylwetkę. Warto też wrzucić do torebki czy kieszeni różne miętowe produkty, jak choćby miętówki, gumę do żucia. No i wreszcie najbardziej wymagający sposób, ale przynoszący najlepsze efekty – dużo ruchu. Mogą to być ćwiczenia na siłowni albo codzienne szybkie spacery, nawet bieganie. Dzięki temu zadba się w najlepszy sposób o swoją sylwetkę.

Rzucanie palenia nie jest proste i czasem wymaga kilku podejść. Ale o dobre efekty zawsze warto walczyć i nie poddawać się, dopóki nie wykorzysta się wszystkich możliwych sposobów – przez grupy wsparcia aż do środków farmakologicznych.