Temat "trudnych uczniów" w ostatnim czasie szeroko poruszany jest w różnego rodzaju mediach. Co chwilę pojawiają się programy, artykuły opisujące wręcz szokujące chuligańskie zachowania uczniów.
Niekiedy jednak określenie "trudny uczeń" niesprawiedliwie przypisywane jest uczniom wychodzącym poza normy, schematy i oczekiwania ze strony nauczycieli i rodziców . Bycie indywidualistą w szkolnej rzeczywistości uznawane jest niekiedy za problem wychowawczy, a przejawy twórczego myślenia często gnębione.
15 marca wystartowała ogólnopolska kampania pod hasłem "Uczeń też człowiek " mająca na celu zwrócenie uwagi rodzicom oraz nauczycielom, że dzieci sprawiające tzw. "kłopoty wychowawcze" niekoniecznie są prawidłowo zdiagnozowane i ocenione .
Jak piszą organizatorzy:
Chcemy pokazać rodzicom i nauczycielom, jak radzić sobie z tzw. trudnym dzieckiem w rozumieniu dziecka kreatywnego i wychodzącego poza powszechnie przyjęte schematy. Mamy nadzieję, że działania które zaplanowaliśmy zmienią sposób myślenia o "trudnych dzieciach" i pokażą, w jaki sposób dostrzec w nich i wydobyć twórcze piękno.-www.uczentezczlowiek.ahe.lodz.pl
Celem kampanii jest przede wszystkim to, aby uświadomić rodzicom, nauczycielom, a także samym uczniom, że każdy z nich ma prawo do niekonwencjonalnych zachowań, wykraczania poza standardy, własnych wyborów, oryginalnych pomysłów oraz wyrażania emocji .
W ramach kampanii organizowane będą w kilku miastach warsztaty dla uczniów i nauczycieli, panele dyskusyjne, konferencje naukowo-szkoleniowe oraz konkurs "Twórczy Nauczyciel" (szczegóły >>> tutaj <<< ).
Kotek jak najbardziej zgadza się z takim podejściem. Pamiętać należy jednak o tym, że uznawanie prawa ucznia do niekonwencjonalnych zachowań nie jest jednoznaczne z przyzwoleniem na naganne i nieodpowiednie wybryki, a bycie indywidualistą nie oznacza bycia źle zachowującym się uczniem.
Więcej informacji znajdziecie na stronie: www.uczentezczlowiek.ahe.lodz