Jak sobie radzić ze stresem?

Stres towarzyszy nam niemal codziennie. Jak sobie z nim radzić? Poznaj sprawdzone sposoby na walkę z nerwami.

Psychiczne i fizyczne napięcie towarzyszą nam współcześnie niemal każdego dnia. Można utrzymywać nawet, że zdążyliśmy się już do nich przyzwyczaić. A jednak, w pewnym momencie może dojść do przeciążenia, a te miewa poważne konsekwencje tak dla naszej psychiki, jak i dla zdrowia fizycznego.

Stres, bo właśnie o nim mowa, zwykle jest opisywany jako dyskomfort emocjonalny i fizyczny. To nieodparta siła, która na nas działa i wpływa na nasze postawy. Już od dawna zajmuje się nim nie tylko psychologia, ale i inne gałęzie medycyny. I choć wiemy o nim coraz więcej, nadal nie brakuje pytań, na które nie jesteśmy w stanie udzielić odpowiedzi. Tak jest choćby z pytaniem o to, dlaczego na jednych z nas stres wpływa silniej, a na innych słabiej i jak to możliwe, że ta sama sytuacja może wywoływać w dwóch osobach skrajnie różne sytuacje. Na szczęście, wiemy coraz więcej na temat tego, jak radzić sobie ze stresem i przyzwyczailiśmy się już do myśli o tym, że każda skuteczna metoda jest w tym kontekście warta rozważenia.

1.       Ćwiczenia oddechowe

Gdy znajdujemy się w sytuacji, w której nie potrafimy opanować uczucia stresu, w pierwszej kolejności powinniśmy skoncentrować się na naszym oddechu. Swobodny wdech niech rozpoczyna się od brzucha po to, aby w kolejnych etapach powietrze docierało aż do klatki piersiowej. W tym samym tempie i w zbliżony sposób starajmy się też wydychać powietrze z wolna opróżniając z niego nasze płuca. Ćwiczenie warto powtórzyć przynajmniej kilka razy.

2.       Wizualizacja

Jeśli praca nad oddechem nie przynosi spodziewanych rezultatów, zaufajmy technikom wizualizacyjnym. Tu pomocne mogą okazywać się nagrania lektora, które są dostępne w wielu miejscach w Internecie, nie ma jednak żadnych przeciwwskazań do tego, abyśmy stosowali techniki wizualizacyjne samodzielnie skupiając się choćby na tkwiących w naszych głowach odprężających obrazach.

3.       Medytacja

Medytacja z pewnością nie zadziała natychmiast, gdy znajdziemy się w stresującej sytuacji, pozwoli nam jednak na oczyszczenie umysłu po ciężkim dniu. Jej również możemy nauczyć się samodzielnie, choć szybciej i efektywniej zrobią to specjaliści. Jeśli nie chcemy zapisywać się na płatny kurs, wiele znakomitych porad znajdziemy za darmo w sieci.

4.       Reframing

Nieco tajemniczy termin oznacza serię ćwiczeń, których celem jest zmiana kontekstu sytuacji, która wywołuje w nas uczucie stresu. W myślach możemy przecież dostosować sytuację do naszych potrzeb, czyniąc ją mniej groźną, a niekiedy nawet o wiele zabawniejszą.

5.       Znalezienie własnego sposobu na relaks

Kiedy ostatni raz byliśmy zrelaksowani i zadowoleni? Całkiem możliwe, że stres atakuje nas tak dotkliwie tylko dlatego, że nie znaleźliśmy jeszcze naszego unikatowego sposobu na walkę z nim. Może być to aktywność fizyczna, masaż, ciepła kąpiel, kilka rozdziałów książki… Jeśli odkryjemy, że dana aktywność jest skuteczna, znajdujmy na nią czas choćby raz w ciągu dnia. Już samo oczekiwanie na nią może zmniejszyć napięcie!

6.       Aktywność fizyczna

Walka ze stresem poprzez aktywność fizyczną nie jest może rozwiązaniem dla każdego, wiele osób przekonuje jednak, że jest dla nich prawdziwym wybawieniem. Intensywne ćwiczenia pozwalają na oderwanie myśli od trudnych spraw, wysiłek fizyczny potrafi też całkowicie zmienić sposób postrzegania tego, co nas stresuje.

7.       Dieta

Zmiana nawyków żywieniowych może przydać się zwłaszcza tym osobom, które zastanawiają się nad tym, jak radzić sobie ze stresem w pracy. Tu pierwszym krokiem powinno być zastąpienie kawy zieloną herbatą. Nie warto też faszerować się ciężkostrawną żywnością wysoko przetworzoną, gdy bowiem ta zalega nam na żołądku, trudniej o spokój i choćby chwilę wyciszenia.

8.       Pisanie

Papier jest cierpliwy, co daje mu nad nami zdecydowaną przewagę. Jeśli więc nie radzimy sobie ze stresem, spróbujmy przekazać mu swoje myśli. Bardzo często okazuje się, że przelane na papier problemy stają się mniej skomplikowane, a uporanie się z nimi jest bardziej intuicyjne.

9.       Unikanie złych słów

Czasem stres u nas i u rozmówców potęgują słowa, których używamy. Warto więc wyrzucić ze słownika choćby słowo „ale” i „niestety”, a może się okazać, że opanowanie stresu stanie się łatwiejsze.

red.