Raport IKEA "Życie w domu", czyli jak pandemia zmieniła nasze podejście do czterech kątów

Rok 2020 był wyjątkowy, zwłaszcza jeśli chodzi o czas spędzany w naszych domach. Ludzie z całego świata, zamknięci w czterech ścianach mogli przyjrzeć się swojej relacji z domem. Dzięki temu część z nas uświadomiła sobie, co lubimy w naszym domowym życiu, a co chcielibyśmy, żeby wyglądało trochę inaczej. Mamy nowe priorytety, ale również wizję przyszłości. Jak 2020 zmienił nasze postrzeganie domu? Aby się tego dowiedzieć, zajrzyjmy do raportu IKEA dla Polski.

Żeby lepiej zrozumieć, co wpływa na otoczenie, w którym mieszkamy, w grudniu 2020 r. IKEA sprawdziła, do jakich wniosków doszliśmy podczas tych wielu dni spędzonych w czterech ścianach.

Każdy wiosenną i jesienną izolację odczuł inaczej, m.in. w zależności od wieku, wielkości gospodarstwa czy rodzaju wykonywanej pracy. Mimo to ogromna większość z nas czuje się teraz bardziej związana z domem niż przed pandemią. Chcemy pielęgnować bliskość i samopoczucie, jakie w nim odnajdujemy.

Bezpieczeństwo, bliskość i czas na to, co ważne

Dom stał się dla wielu z nas schronieniem, które zapewnia poczucie bezpieczeństwa, kiedy na zewnątrz wszystko jest chwiejne i niepewne. Ponad 4 na 5 (83%) przebadanych osób czuje się bezpiecznie we własnym domu, a dla 97% to poczucie jest najważniejszą potrzebą emocjonalną związaną z przestrzenią, w której żyjemy.

Odkrywając na nowo potencjał naszego miejsca, doceniliśmy również ludzi, z którymi mieszkamy. W okresie lockdownu 45 proc. z nas celebrowało czas spędzony z rodziną, co podkreślają zwłaszcza osoby w wieku 40-60 lat (50 proc.). Nieco mniej zadowoleni okazali się młodsi (16-29 lat), spośród których tylko 38 proc. zadeklarowało, że jest to coś, co lubili robić. Podczas pandemii mogliśmy ten zaoszczędzony czas wykorzystać na wspólne posiłki, spędzanie chwil z rodziną, ale również na zadbanie o siebie samego i swoje potrzeby. Ten ostatni sposób wybrało nawet 49 proc. przebadanych Polaków.

zdjęcie ilustracyjne IKEAzdjęcie ilustracyjne IKEA mat. promocyjne

Czytamy i gotujemy

W czasie lockdownu chętniej robiliśmy to, na co wcześniej brakowało nam miejsca w naszym kalendarzu. 40 proc. ankietowanych postanowiło poświęcić swój wolny czas na czytanie. Gotowanie również stało się jedną z przyjemniejszych czynności, które doceniła prawie połowa przebadanych osób. Spotkania ze znajomymi w kawiarniach, parkach czy restauracjach, zamieniliśmy na wirtualny kontakt, co znalazło zrozumienie u ponad 1/5 ankietowanych. Natura również stała się bardzo ważna – na nowo odkryliśmy nasz własny ogród lub balkon, a prace przy nim uszczęśliwiły aż 19 proc. osób z raportu!

Dom wielofunkcyjny

W ostatnim roku wszędzie i niemal dla wszystkich dom stał się centrum świata. Przestrzenie, w których mieszkaliśmy, stały się jednocześnie biurem, szkołą, placem zabaw, miejscem do realizacji pasji i do ćwiczeń. Zamknięci 24 godziny 7 dni w tygodniu w trakcie wiosennego lockdownu, musieliśmy na nowo dostosować nasze cztery kąty do zmieniających się potrzeb, dzięki czemu zdaliśmy sobie sprawę, że oczekujemy od nich więcej niż myśleliśmy. A jak dostosowaliśmy nasz dom do nowych wyzwań?

IKEA poprosiła ankietowanych Polaków, aby w oparciu o doświadczenia z 2020 roku, z listy dziewięciu rzeczy wybrali dwie lub trzy, które najbardziej chcieliby zmienić w swoich domach. Najczęściej wskazywali oni na dodatkową przestrzeń taką jak własny ogród, balkon czy działkę lub miejsce na realizację swoich zainteresowań (33 proc.). Z kolei prawie 3 na 10 przebadanych osób (28 proc.) stwierdziło, że chciałoby mieć większą kuchnię. Z powodu wzrostu popularności pracy zdalnej, ważnym aspektem stało się również miejsce do pracy i nauki.

zdjęcie ilustracyjne IKEAzdjęcie ilustracyjne IKEA mat. promocyjne

Życie w domu po pandemii

Wielu Polaków, dostosowując się do trwale zmieniającego się stylu życia w domu, pragnie kontynuować zachowania, rytuały i czynności, które sprawdzały się podczas lockdownu. Pandemia zmieniła nas, nasze otoczenie i zwyczaje. Więcej gotujemy, a ponad połowa z przebadanych pasjonatów kuchni (53 proc.) deklaruje, że będzie to robić również w przyszłości. Co ciekawe, osoby, które doceniły dodatkowy czas dla siebie, zamierzają dbać o jego pielęgnację również po pandemii (52 proc.), tak samo jak ci, którzy lubią przebywać z rodziną (66 proc.).

Doświadczenia związane z ograniczeniami w 2020 roku zmusiły nas do przemyślenia tego, co stanowi dla nas funkcjonalny i zrównoważony dla mieszkańców dom. Sama jego lokalizacja schodzi teraz na drugi plan. Prawie połowa przebadanych Polaków (44 proc.) twierdzi, że rozważyłaby przeprowadzkę do miejsca położonego dalej od pracy, jeśli poprawiłoby to ich środowisko domowe i wiązało się z większą ilością przestrzeni i natury.

zdjęcie ilustracyjne IKEAzdjęcie ilustracyjne IKEA mat. promocyjne

W marcu 2020 IKEA przeprowadziła badanie również na innych rynkach, żeby sprawdzić, jak pandemia wpłynęła na postrzeganie domu. Więcej informacji zawartych w globalnym raporcie "Życie w domu" znajdziecie TUTAJ.  

IKEA pragnie oferować produkty i rozwiązania, które jeszcze bardziej poprawią jakość naszego życia w domu i przyczynią się do tworzenia dobrego jutra. Na stronie IKEA.pl znajdziemy porady, pomysły i inspiracje, jak lepiej dopasować przestrzeń do zmieniających się oczekiwań.

Przykładowe porady:

Copyright © Agora SA