Emma Watson znana jest z walki o prawa kobiet. Ale po TYM posypały się na nią gromy. "Hipokrytka, fałszywa feministka"

Emma Watson jest znana ze swoich feministycznych wypowiedzi. Teraz jednak, i to zupełnie niespodziewanie, naraziła się nie tylko obrońcom praw kobiet, ale i została oskarżona o... rasizm. O co chodzi?

Emma Watson była twarzą kampanii reklamowej marki Lancome. Byłby to jeden z wielu typowych dla show-biznesu kontraktów reklamowych, gdyby nie dwie rzeczy. Pierwsza jest taka, że Emma Watson to znana feministka, która wiele razy przywoływała w wywiadach swój światopogląd.

Prawa kobiet są nierozerwalnie związane z tym, kim jestem, są tak głęboko zakorzenione w moim życiu osobistym, że nie mogę sobie wyobrazić bardziej ekscytujących możliwości - mówiła w 2014 roku jako Ambasadorka Dobrej Woli ONZ.

Druga jest taka, że wśród kosmetyków, które aktorka firmowała swoją twarzą, znalazł się Blanc Expert, krem zawierający składniki rozjaśniające skórę.

Zachęcanie ciemnoskórych kobiet, żeby rozjaśniały twarz jest oczywiście głęboko sporną kwestią, a 25-letnia angielska róża może zwiędnąć wskutek intensywnej krytyki - wieści nieco złośliwie "Daily Mail" i pyta, czy filmowa Hermiona nie jest przypadkiem "hipokrytką".

Emma WatsonEmma Watson Lancome Lancome

Internauci również nie mieli dla Emmy Watson zbytniej wyrozumiałości.

Powiecie, że jestem naiwny, ale rozwaliło mnie, to, że Emma Watson jest twarzą produktów wybielających skórę. Najwyraźniej jej feminizm obejmuje tylko białe kobiety.
Emma Watson jest twarzą produktu Lancome do wybielania skóry. Jak bardzo chce być biała? - pytali.

Reklama pochodzi z 2013 roku i wtedy nikt nie zwrócił uwagi na jej potencjalnie rasistowski wydźwięk, ale pod koniec marca przypomniał ją Gal-den.com, magazyn on line dla kobiet o różnym kolorze skóry. Zwrócono tam uwagę na dysonans pomiędzy wizerunkiem Emmy Watson, jako "białej ikony feminizmu", a tym, że reklamuje preparaty zawierające składniki do wybielania skóry.

Kompleksy nie-białych kobiet na punkcie ciemnej skóry zakorzenione są w kolonializmie, rasizmie i/lub podziałach klasowych. Wielomilionowe kampanie tylko je pogłębiają, ponieważ sprawiają, że czujemy, iż nasza skóra jest problemem, za którego rozwiązanie możemy zapłacić - pisze Naomi Mabita, autorka tekstu.

Oburzanie się na Emmę Watson jest jednak nieco na wyrost. Po pierwsze, Blanc Expert nie był, ściśle rzecz biorąc, reklamowany jako krem do wybielania skóry, ale do likwidowania przebarwień, np. po trądziku. Po drugie, Emma Watson nie jest już twarzą Lancome (należącego do L'Oreal). Po trzecie, aktorka definitywnie porzuciła reklamowanie produktów kosmetycznych.

Kiedy umowa zostanie podpisana, artyści mają na ogół ograniczoną kontrolę nad sposobem, w jaki zostaje wykorzystany ich wizerunek. Nie mogę komentować wcześniejszych umów mojej klientki z Lancome, jednakże moja klientka nie będzie więcej uczestniczyć w reklamie produktów kosmetycznych, które nie zawsze odzwierciedlają różnorodność piękna wszystkich kobiet - powiedział rzecznik aktorki.

Swoje oświadczenie wydało również Lancome.

Blanc Expert został stworzony przez Lancome 20 lat temu. Pomaga rozjaśnić odcień skóry i zapewnia zdrowy wygląd cery. Ten produkt, oferowany pod różnymi markami, jest ważnym elementem dbania o urodę przez Azjatki - czytamy na stronie "Refinery29".

W europejskim kręgu kulturowym bezpośredniość takiego komunikatu może szokować, jednak pamiętajmy, że poszczególne kręgi kulturowe posiadają własne kanony piękna, w wielu z nich, zwłaszcza na Dalekim Wschodzie, jasny odcień skóry oznacza prestiż i przynależność do elitarnych klas społecznych. Dla koncernów farmaceutycznych i kosmetycznych jest to potężny biznes, Global Industry Analysts szacuje , że w 2018 roku przemysł związany z wybielaniem skóry wart będzie 20 miliardów dolarów.

Zobacz wideo

JZ

Pobierz nową aplikację Plotek.pl na telefony z Androidem

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.