Papież Jan Paweł II miał siostrę, której nigdy nie poznał. Co o niej wiemy?

Niedawno trafiono na nowe informacje o zmarłej siostrze papieża.
Jan Paweł II miał siostrę Nigdy jej nie poznał. Co o niej wiemy? Niedawno trafiono na nowe informacje o siostrze papieża - zmarłej tak wcześnie, że Jan Paweł II nigdy jej nie poznał; wspomniał o niej w swoim testamencie. Papież Jan Paweł II miał siostrę, która zmarła przed jego narodzinami, nic więcej jednak o niej nie wiedział poza szczątkowymi informacjami przekazywanymi mu przez rodzinę. Papież wspomniał o swojej siostrze w testamencie, który uzupełnił w marcu 200 roku: - W miarę, jak zbliża się kres mojego ziemskiego życia, wracam pamięcią do jego początku, do Moich Rodziców, Brata i Siostry (której nie znałem, bo zmarła przed moim narodzeniem) - słowa Testamentu przytacza "Życie na gorąco". Jan Paweł II o swojej siostrze wiedział tylko tyle, że miała na imię Olga i że żyła bardzo krótko. Nic więcej nie wiedzieli także biografowie papieża. Niedawno dziennikarz Grzegorz Polak odkrył niemiecki dokument, dzięki któremu poznajemy wreszcie szczegółów na temat zmarłej siostry papieża. Z dokumentu dowiadujemy się, że Olga urodziła się 7 lipca 1916 roku w Białej (dziś Bielsko-Biała) i tego samego dnia zmarła. Dziewczynka była drugą córką Karola Wojtyły seniora (ojca papieża) i Emilii Kaczorowskiej. Olga Maria przyszła więc na świat 10 lat po urodzinach brata papieża - Edmunda - i 4 lata przed jego narodzinami. Z kolei z księgi zmarłych (liber mortorum) parafii pod wezwaniem Opatrzności Bożej w Bielsku-Białej dowiadujemy się, że noworodek żył zaledwie 16 godzin, pochowano go zaś 9 lipca czyli 2 dni później. W żadnym dokumencie nie pojawiają się informacje o chrzcie dziewczynki, być może więc ochrzcili ją sami rodzice. Papież od dawna pragnął dowiedzieć się czegoś więcej o swojej zmarłej siostrze, do tego stopnia, że polecił swojemu współpracownikowi, by przejrzał biblioteki i dostępne archiwa w poszukiwaniu informacji o niej. W biografiach papieża podawano nawet błędny rok narodzin dziewczynki 1914 zamiast 1916. Dopiero po śmierci papieża trafiono wreszcie na właściwy trop.

Papież Jan Paweł II miał siostrę, która zmarła przed jego narodzinami, nic więcej jednak o niej nie wiedział poza szczątkowymi informacjami przekazywanymi mu przez rodzinę. Papież wspomniał o swojej siostrze w testamencie, który uzupełnił w marcu 200 roku:

W miarę, jak zbliża się kres mojego ziemskiego życia, wracam pamięcią do jego początku, do Moich Rodziców, Brata i Siostry (której nie znałem, bo zmarła, przed moim narodzeniem) - słowa Testamentu przytacza "Życie na gorąco".

Jan Paweł II o swojej siostrze wiedział tylko tyle, że miała na imię Olga i, że żyła bardzo krótko. Nic więcej nie wiedzieli także biografowie papieża. Niedawno dziennikarz Grzegorz Polak odkrył niemiecki dokument, dzięki któremu poznajemy wreszcie szczegółów na temat zmarłej siostry papieża.

Z dokumentu dowiadujemy się, że Olga  urodziła się 7 lipca 1916 roku w Białej (dziś Bielsko-Biała) i tego samego dnia zmarła. Dziewczynka była drugą córką Karola Wojtyły seniora (ojca papieża) i Emilii Kaczorowskiej. Olga Maria przyszła więc na świat 10 lat po urodzinach brata papieża - Edmunda - i 4 lata przed jego narodzinami.

 

1997 WROCLAW , ZAKONCZENIE KONGRES EUCHARYSTYCZNY WIZYTA PAPIEZA . POWITANIE NA LOTNISKU . FOT . MIECZYSLAW MICHALAK / AGENCJA GAZETA  Fot. Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta

 

Z kolei z księgi zmarłych (liber mortorum) parafii pod wezwaniem Opatrzności Bożej w Bielsku-Białej dowiadujemy się, że noworodek żył zaledwie 16 godzin, pochowano go zaś 9 lipca czyli 2 dni później. W żadnym dokumencie nie pojawiają się informacje o chrzcie dziewczynki, być może więc ochrzcili ją sami rodzice.

Papież od dawna pragnął dowiedzieć się czegoś więcej o swojej zmarłej siostrze, do tego stopnia, że polecił swojemu współpracownikowi, by przejrzał biblioteki i dostępne archiwa w poszukiwaniu informacji o niej. W biografiach papieża podawano nawet błędny rok narodzin dziewczynki 1914 zamiast 1916. Dopiero po śmierci papieża trafiono wreszcie na właściwy trop.

 

16.06.1999 WADOWICE - PIELGRZYMKA PAPIEZA JANA PAWLA II DO POLSKI / SPOTKANIE Z MIESZKANCAMI     FOT. KUBA ATYS / AGENCJA GAZETA Fot. Kuba Atys / Agencja Gazeta

 

Vic