Poseł PiS porównuje Adamczyka do Hitlera i nawołuje do bojkotu reklamowanego banku

Sprawa brzmi poważnie.

Poseł PiS z Bydgoszczy, Kosma Złotowski, nawołuje do bojkotu Eurobanku. Wszystko przez hasło reklamowe, które wygłasza w spocie Piotr Adamczyk . Zdaniem polityka jest ono bezpośrednim nawiązaniem do hitlerowskiego "Jeden naród! Jedno państwo! Jeden wódz!".

Niezrównany aktor, Piotr Adamczyk, powtarza w reklamie Eurobanku slogan: "Jedna rata, jeden kredyt, jeden bank". Robi to świetnie, to prawda. Robi to świetnie, bo jest wspaniałym aktorem. Ale jakoś nikt nie dostrzegł, że slogan ten jest trawestacją hasła, które kojarzy się zdecydowanie źle. Kiedy PiS zapali pochodnie, nikt w mediach mętnego nurtu nie ma wątpliwości, że nawiązujemy do faszyzmu. Kiedy Bank z Breslau nawiązuje do goebelsowskiego hasła wykorzystywanego w co drugim przemówieniu Hitlera jest ok. "Ein Volk! Ein Reich! Ein Führer!" (Jeden naród! Jedno państwo! Jeden wódz!). Więc przypominam. I ostrzegam. Mimo wspaniałego Adamczyka mit dieser Bank will ich nichts zu tun haben! Bojkotujmy Eurobank!!! - napisał na swoim Facebooku polityk.

Do wpisu polityk dodał grafikę, na której umieścił twarz Hitlera, Adamczyka, swastykę i logo Eurobanku.

Grafika, którą zamieścił na Facebooku poseł Kosma ZłotowskiGrafika, którą zamieścił na Facebooku poseł Kosma Złotowski Fot. Tymon Markowski / Agencja Wyborcza.pl Fot. Tymon Markowski / Agencja Gazeta

Rzecznicy banku nie kryją zdziwienia. Według nich hasło reklamowe nie ma z faszystowskim hasłem nic wspólnego.

Piotr Adamczyk zagrał w reklamie językoznawcę. Wygłasza krótki wykład z deklinacji, o liczbie pojedynczej i mnogiej kredytu. Nie inspirowaliśmy się żadnymi hasłami ani sloganami. Sformułowanie "jeden kredyt, jeden bank, jedna rata" miało na celu wyjaśnienie w przejrzysty i zrozumiały dla odbiorcy sposób specyfikę kredytu konsolidacyjnego, który skupia klika zobowiązań kredytowych w jedno - tłumaczy Magdalena Suchanek, dyrektor Departamentu Public Relations i Komunikacji w rozmowie z Wyborcza.pl .

Piotr AdamczykPiotr Adamczyk Kapif Kapif

Przedstawiciele banku żądają, by Złotowski usunął grafikę, która ich zdaniem godzi w wizerunek banku. Bank wystosował także do Złotowskiego pismo, do którego poseł odniósł się na swoim Facebooku.

Wykorzystywanie haseł znanych ze zbrodniczej propagandy jest oswajaniem zbrodni, jej trywializowaniem - napisał. - Zupełnie nie wierzę w zapewnienia, że nie inspirowali się państwo "żadnymi hasłami ani sloganami". (...) Myślę raczej, że uznali Państwo, że nikt nie skojarzy oryginału - zwłaszcza jeśli zważyć poziom nauczania historii w polskich szkołach. (...) Użycie sformułowania "Ein Volk, ein Reich, ein Führer" w kampanii referendalnej przed plebiscytem w Niemczech i Austrii w 1938 roku również "miało na celu wyjaśnienie w przejrzysty i zrozumiały dla odbiorcy sposób" specyfikę nowego państwa powstałego z połączenia dwóch organizmów państwowych w jeden".

Kosma Złotowski Kosma Złotowski  Facebook.com Facebook.com

Eurobank ogłosił, że jakiekolwiek decyzje podejmować zacznie dopiero, gdy grafika zniknie z Facebooka Złotowskiego. Ten jednak ogłasza, że usunie ją, kiedy bank zmieni treść reklamy. Komisja Etyki Reklamy nie będzie na razie interweniować w tej sprawie, gdyż do tej pory nie wpłynęły na nią żadne skargi.

Zobacz wideo

aga

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.